کوردها باید جهانیان را از تاریخ پرافتخار خود در مبارزه علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، مطلع سازند

کاوه آهنگری: کوردها باید جهانیان را از تاریخ پرافتخار خود در مبارزه علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران، مطلع سازند

مصاحبه: شهرام میرزایی

از زمانی که کوردها به رفراندم جمهوری اسلامی “نه” گفتند و آنرا تحریم کردند، قریب به چهل سال می‌گذرد. طی این سال‌ها جنبش ملی-دمکراتیک کوردستان بطور راسخ و مستحکم از طریق نیروی پیشمرگه، علیه رژیم فاشیستی-تروریستی ایران مبارزه کرده و در جنگی نابرابر که حتا از حمایت بین‌المللی بی‌بهره بوده، در مقابل تروریسم ایستادگی کرده است.

در این سال‌ها، کوردها قربانیان اصلی تروریسم جمهوری اسلامی بوده‌اند. تروریسمی که در قالب سپاه پاسداران نمود عینی خود را یافت و با کشتار مبارزین کورد و شهروندان بی‌دفاع کوردستان قصد داشت تا هیمنه و حاکمیت خود بر ایران، کوردستان و خاورمیانه را به اثبات برساند اما در این میان، تنها نیروی پیشمرگه کوردستان بود که با کمترین امکانات ممکن اما با اراده‌ای پولادین و حمایت‌های بی‌شائبه‌ی ملت کورد، به این هژمونی و زیاده‌خواهی‌های ضدبشری سپاه “نه” گفت و در مقابل آن ایستاد. در واقع پیشمرگه تنها نیرویی حاضر در میدان مبارزه علیه ترور و ترویسم طی چهل سال حیات مملو از جنایت جمهوری اسلامی ایران بوده و می‌باشد.

بعد از گذشت چهار دهه که کوردها در تمام مجامع بین‌المللی از تروریست بودن جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران سخن می‌گفتند، سرانجام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه نوزده‌ام فروردین‌ماه، کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست “سازمان‌های تروریستی خارجی” قرار داد. در همین رابطه مصاحبه‌ای با کاوه آهنگری، فعال سیاسی کورد، داشتیم که متن کامل آن تقدیم حضور خوانندگان محترم کوردستان میدیا می‌شود.

١- چرا بعد از گذشت چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی، آمریکا به این نتیجه رسید که باید سپاه را در لیست ترور قرار دهد در حالی که پیشتر نیزمدارکی غیر قابل انکار در این باره در دست داشت؟

 گفتمان و اعمال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان روزهای شکل‌گیری‌اش کاملا رادیکال و تروریستی بود ولی مجموعه شرایطی باعث به تاخیر افتادن این مساله شده ‌بودند. اول از همه منافع ملی دولت‌های غربی در بازاری است به نام ایران که سال‌هاست باعث فرصت آفرینی برای جمهوری اسلامی شده‌است. بعنوان دومین عامل می‌توان به دستگاه حاکمه هر یک از کشورهای غربی اشاره کرد. مثلا اداره پرزیدنت اوباما با اداره پرزیدنت ترامپ دارای دو رویکرد کاملا متفاوت از هم در تقابل با جمهوری اسلامی هستند. اوباما باعث تقویت جمهوری اسلامی و فرصت‌آفرینی‌های زیادی برای جمهوری اسلامی و سران آن شد ولی بلعکس در دوره پرزیدنت ترامپ روز به روز عرصه بر این رژیم و سران آن تنگ و تنگتر شده‌است. کشورهای اروپایی بدلیل منافع اقتصادی خود تا حدی فاقد یک رویکرد سیاسی واحد و عملگرایانه نسبت به جمهوری اسلامی هستند.

٢- ضمانت اجرائی این تصمیم چگونه است و حدود فشارها بر جمهوری اسلامی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

 بدلیل اینکه آمریکا بر اقتصاد جهانی هژمونی دارد و به نوعی کدخدای زمین است، ضـمانت اجرایی این تصمیم نیز به میزان توانایی‌های مالی، سیاسی و امنیتی دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای برمی‌گردد.

 همچنین لازم است اشاره شود که بخش عمده‌ای از پکیج تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست و به پیش می‌رود. در رابطه با چگونگی اجرای این تصمیم لازم است که به دو بستر نگاه کنیم: یکی در رابطه با کشورهای اروپایی، بویژه بخش غربی آن، من تضاد یا فاصله زیادی میان آن‌ها با آمریکا نمی‌بینم. اروپائیان در نهایت هم‌پیمان آمریکا هستند. دیگری هم در سطح منطقه‌ای، که ظاهرا بیشتر کشورهای همسایه ایران در یک هم‌پیمانی با آمریکا قرار دارند به همین دلایل بر این باورم که این تصمیم از ضمانت اجرایی خوبی برخوردار است.

٣- آیا این مساله می‌تواند تقابل روسیه و چین از سویی و آمریکا از سوی دیگر را افزایش دهد؟؟

روسیه و چین اگرچه در یک جبهه تعریف می‌شوند اما چون این موضوع بیشتر بعد امنیتی و اقتصادی دارد در گذرهایی شاهد عدم هم‌سویی چین با روسیه خواهیم بود. چین رویکردی بیشتر اقتصادی به منطقه دارد و روسیه امنیتی. به همین خاطر به باور من دست آمریکا در تعامل با این دو کشور در خصوص جمهوری اسلامی و سپاه تروریستی پاسداران انقلاب اسلامی بسته نیست. حتی شاید تصور شود که این تصمیم حداقل منجر به تشدید جنگهای نیابتی خواهد شد، یا شاید هم سازشی میان آمریکا با رقبای خود، روسیه و چین، صورت پذیرد و قدرت عمل بیشتری را برای آمریکا در منطقه و جهان علیه جمهوری اسلامی فراهم کند. در هر حال به باور من احتمالات سیاسی، نظامی و امنیتی این قضیه هرچه باشد به یک نتیجه ختم خواهد شد و آن آینکه جمهوری اسلامی و سازمان‌های مطبوع‌اش وارد فاز جدیدی از تقابل با آمریکا خواهند شد.

٤-  پیشمرگه بعد از اعلام این تصمیم در کجای مفاهیم دنیای سیاست بین‌الدول قرار می‌گیرد؟؟

 پیشمرگه مدتی است که یک ستاتوی باارزش در سطح بین‌الملل پیدا کرده ‌است. چه آن زمانی که علیه نیروی تروریستی و تاریک‌اندیش‌ داعش می‌‌جنگید و چه حال که سپاه پاسداران در لیست تروریستی قرار گرفته ‌است. به مانند همیشه افتخار مبارزه با یک نیروی تروریستی را خواهد داشت و بدون تردید در سطح جهانی نیز شاهد افزایش جایگاه آن خواهیم بود.

٥- کوردها که خود قربانی اصلی تروریسم سپاه پاسداران هستند، چگونه می‌توانند از شرایط موجود به نفع خود بهره ببرند؟

اولین کار لازم این است که تاریخ مبارزات کوردها علیه تروریسم سپاه پاسداران به جهانیان اعلام و تا حد امکان جهان را با این تاریخ پرافتخار آشنا کرد. دوم اینکه از همین الان یک هم‌پیمانی نانوشته میان کوردها و آمریکا بوجود آید، پس لازم است که کوردها متحد و هم‌صدا با این فرصت تعامل بکنند. برای رسیدن به این مطلوب هم تقویت مرکز همکاری احزاب کوردستان ایران و پایه‌گذاری یک نیروی پیشمرگه متحد برای کوردستان ضروری می‌نماید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *