حیزبه‌کانی رۆژهه‌ڵاتی کوردستان و دانوستان له‌گه‌ڵ کۆماری ئیسلامی

 

در این ویدیو با اشاره‌ای کوتاه به موضوع مذاکره/ جنگ بعنوان یک مکانیزم جهت تحقق اهداف و رسیدن به منافع ملی، به مذاکره اخیر چهار حزب کوردستان ایران با هیئت جمهوری اسلامی در نروژ با میانجیگری سازمان غیرانتفاعی نورف پرداخته‌ام. نکات اصلی به شرح زیر می‌باشند:
– برای انجام یک مذاکره موفق همچون حالت جنگ، نیاز به شناخت کافی از طرف مقابل داریم، در غیر اینصورت شکست خواهیم خورد.
– ماهیت جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر و محتوی این رژیم استبدادی استعداد تبدیل شدن یا تغییر به یک دمکراسی استاندارد را ندارد.
– یک حزب یا یک ائتلاف دمکراتیک موظف به انجام دیالوگ یا مذاکره دمکراتیک است، پس مادام اهداف احزاب کوردستانی دمکراسی، آزادی، برابری، سکولاریزم و اجرای اصول جهان‌شمول هستند، باید بر اساس همین مبانی هم به مصاف جمهوری اسلامی بروند، چه با جنگ چه در مذاکره.
– شفافیت از عناصر مهم دمکراسی است و لازمه یک دیالوگ دمکراتیک، شفافیت است.
– نمی‌توان از طریق یک روش نادمکراتیک(شیوه مذاکره) و بدون مبناقراردادن آزادی و دمکراسی، نتیجه‌ای دمکراتیک و در شان رنج تاریخی و هزینه بسیار بالایی که ملت کورد متقبل گشته است، بدست داد.
– در فضای سیاسی کوردستان باید بجد مواظب سه طیف بود: اصلاح‌طلبان، کرسی طلبان و فرصت طلبان که هرسه طیف به حال مردم کورد و سرنوشت سیاسی کوردها مضر هستند.
– آقای خالد عزیزی ( حزب دمکرات کردستان) از سالها قبل چندین نشست را با مهره‌های دون پایه رژیم جمهوری اسلامی انجام داده‌است. نشست اخیر هم با پیش‌قدمی نامبرده و وساطت سازمان نروژی نورف انجام شده‌است.
– چگونی انجام این مذاکره دور از شان احزاب کوردستانی بوده و جمهوری اسلامی هیچ برنامه‌ای برای حل مساله کورد نداشته‌است.
– چهار حزب کوردستانی در یک هم‌پیمانی به نام ” همبستگی برای آزادی و برابری در ایران” هستند که بند اول این همبستگی اعتقاد عملی و نظری به سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در کلیت آن است، نمی‌شود از یک طرف عضو چنین هم‌پیمانی بود و ازطرف دیگر با جمهوری اسلامی مذاکره کرد که همانا سازش با ” ماندگاری جمهوری اسلامی” است.
– اولین و اساسی‌ترین قدم در حال حاضر فشار آوردن بر این احزاب جهت توقف این به اصطلاح مذاکرات است.
– احزاب کوردستانی در قبال اعتماد مردم به آنها مسئولیت دارند و اعتماد و اتکای مردم کورد در رابطه با حل مساله‌ی تاریخی کورد در ایران حائز اهمیت است.
– مادام احزاب کوردستانی دنبال دمکراسی برای ایران و حل مساله کورد در چارچوب ایرانی دمکراتیک و فدرال هستند پس بدون تردید لازم است که باقی مناطق ملی ایران بغیر از کوردستان نیز در این موضوع لحاظ گردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *