? ملت یا ملیت؟

✍️ کاوه آهنگری

در علوم سیاسی دو واژه #ملت و #ملیت با ویژگیها و شرایط منحصر به فرد خود تعریف شده‌اند. پرسش می‌شود که ما کوردها یا تورکهای ایرانی ملت هستیم یا ملیت؟
هر کدام از کوردها یا تورکهای ایران به تنهایی و مستقلا بدون تردید ” ملت” هستند. و ملیت در واقع به تابعیت یک شهروند اشاره دارد. اما بدلیل اینکه در زبان فارسی معادل ساب نه‌یشن (Subnation) وجود ندارد یا هنوز برای آن معادلی ساخته نشده‌است، به ناچار از واژه ملیت استفاده می‌شود. استفاده از واژه #قوم برای کوردها و تورکها صحیح نیست مگر معنای عربی آن مد نظر باشد که همان ملت در زبان فارسی خواهد شد.
استفاده از واژه ملت برای ایران بدلیل اینکه ” سازمان ملل متحد” وجود دارد، استدلال علمی و محکمی نیست، چون در واقع نمایندگان حکومتها در آن سازمان عضو هستند نه ملل و این اسم به اشتباه بر آن سازمان گذاشته شده است. اما همچنانکه که قبلا هم عنوان کرده‌ام، سیاست علمی نسبی است و قرارداد و توافق سیاست را صلح آمیز و دموکراتیک می‌کند. برای همین اگر قرار باشد به ایرانیها یک ”ملت” اطلاق شود، قطعا فارس، کورد، تورک، عرب، بلوچ، کاسپینی و غیره ساب نه‌یشن خواهند بود، برای همین کنگره ملیتهای ایران فدرال بدین نام و به‌ناچار به جای ساب نه‌یشن از ملیت استفاده می‌کند.
مالکوم کاولی (Malcolm Cowley) در تعریف ساب نه‌یشن می‌‌گوید: زیرمجموعه‌ای از یک ملت که اغلب با فرهنگ و منافع جمعی متمایز تعریف می‌شوند و نه وابستگی اداری. مثلا جنوب یک ساب نه‌یشن است که دارای تاریخ ، الگوهای رفتاری و آگاهی ملی خود است.
بطور کلی تفاوت و تمایز فرهنگی، اتنیکی و یا داشتن شناسه‌های فرهنگی متمایز ویژگیهای ساب نه‌یشن است. بنحوی که یک گروه بزرگ یا منطقه‌ای در یک کشور رسمی دارای کیفیت و ویژگیهایی در زیست فرهنگی خود می‌باشند.
#Subnation

#کاوه_آهنگری
#کاوه_ئاهەنگەری
#kawaahangari

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *